fbpx

10 seconden op je website?

Wil je dat je bezoekers korter dan 10 seconden op je website blijven, of liever zo lang mogelijk? Het antwoord op die vraag kan ik wel raden. Bezoekers van een website beslissen in de eerste 10 seconden of de website de moeite waard is om echt in te duiken.

Redenen om direct weg te gaan

  • Trage website
  • Niet goed te gebruiken op telefoon
  • Niet overzichtelijk

Hoe kan je nou weten of dit bij jouw website het geval is? Je kan bijvoorbeeld een analytische tool instellen voor je website. Je kan dan door zogenaamde bounce rate achterhalen. De bounce rate verteld je na hoeveel tijd een gebruiker je pagina heeft weg geklikt.

Veel browsers hebben een optie om via f12 code te bekijken. Voor kan je dan ook mobiel testen.

Probeer eens kritisch te kijken naar of al je content binnen maximaal 3 muisklikken bereikt kan worden (liever nog minder). Hoe lang duurt het voordat je belangrijke informatie gevonden hebt? Maak een aantal vragen, bijvoorbeeld:

Wat zijn de openingstijden?
Wat zijn de levertijden?
Wie zit er achter dit bedrijf?

Vervolgens kan je zelf, of mensen uit je kennissenkring deze vragen beantwoord proberen te krijgen binnen een zo kort mogelijke tijd en in zo min mogelijk klikken.

Redenen om te blijven

  • Overzichtelijk
  • Snelle website
  • Stijlvol
  • Veel aanbod (elk mogelijke vorm)
  • Goed te scannen

Eigenlijk moet je je website zien als een soort lunapark. Je gebruiker wil een hoekje omlopen en verrast worden door het volgende leuke dat op z’n pad komt. Je kan dit bereiken door goede content en prikkelende call-to-actions te plaatsen. Dus vond je dit leuk, dan is dit waarschijnlijk nog leuker voor je.

Ons advies

Wat kan jij doen om bezoekers op je website te houden?

  • Maak de blokken visueel verschillend, zodat een gebruiker niet overweldigd wordt door de hoeveelheid content.
  • Maak gebruik van interne links.
  • Zorg voor prikkelende interacties.
  • Zorg voor duidelijke kopteksten.
Noraly van der Hulst

Noraly van der Hulst

Front-end developer bij Frontrend en begeleidster van Virtual Viking.
Noraly is gespecialiseerd in het maken van websites, webshops en platforms in combinatie met WordPress.

Webinar

“Waarom WordPress
een goed idee is!”

Binnenkort geven we weer het webinar
“Waarom WordPress een goed idee is!”

Wil je er graag bij zijn? Dat kan!

Cookies

Virtual Viking gebruikt cookies om de website te kunnen analyseren, technisch goed te laten werken en goed advies te kunnen geven.

Privacy policy
Instellingen